Pappan, pogromen och parallellen

Om föreställningen

”Pappan, pogromen och parallellen" är en föreställning som tar avstamp i skådespelaren Adriana Savins sökande efter sin pappas levnad och överlevnad som jude i Bukarest under Andra Världskriget. Adrianas pappa vill inte berätta något alls så Adriana får söka kunskap och förståelse på annat håll så som i författaren Mihail Sebastians dagböcker mellan 1935 och 1944, den tidsperiod då Rumänien anammade nazismen som idelogi. 

1923 såg läget ljust ut för demokratin i Rumänien, där beslut hade fattats att alla människor skulle garanteras lika rättigheter, d.v.s. även judar, romer och andra minoriteter. Men 20 år senare var likväl Förintelsen ett faktum, i Rumänien såväl som i andra länder i Europa. 

Genom att berätta historien om Adrianas pappa och vad som hände i Rumänien före, under och efter Andra världskriget får vi också syn på fascismens karaktär och byggstenar. För fascismen tar inte över med en skräll. Den växer fram envetet och urholkar liksom droppen stenen. Den bidar sin tid och inväntar rätt tillfälle. När krisen väl slår till - som den ju alltid gör förr eller senare - kan fascismen med löften om enkla lösningar och hot om våld ta över makten. 

Teater Tribunalens föreställning handlar om Adrianas pappa, om de pogromer som han utsattes för i Rumänien och om parallellen till det som sker i vårt samhälle idag. Teater Tribunalen vill med sin föreställning belysa hur lätt fördomar kan förvandlas till folkmord, hur det är att vara barn eller barnbarn till en generation som överlevt krig och förföljelser men inte vill prata om det samt hur det kommer sig att en människa kan älska ett husdjur men mörda ett barn. 

Sagt om föreställningen:
"Pjäsen är inte rädd för att visa på likheten mellan de rumänska pogromernas stegrande gatuvåld och våra svenska järnrörsfanatiker. Föreställningen handlar om Förintelsen i Rumänien, men också om oss..." (Ingegärd Waaranperä, DN 230921)

"Pappan, pogromen och parallellen" är en väl och nära berättad historielektion, fint och intelligent musiksatt och fylld av en sorg över en pappa som aldrig kom att orka vara hel inför sin dotter och som förringar det fruktansvärda. Iscensättningen är också (---) en pedagogisk modell över hur fördomar och behovet av syndabockar kan växa till proportioner som står bortom vett och sans. Hur skillnader blir till hat. Hur vårt behov av att förstå kan övergå till motsatsen: att förenkla människor som grupper, inte individer." (Lars Ring, SvD 230921)

Ensemble: Teater Tribunalen
Medverkande: Adriana Savin, Peter Perski och Gaianeh Pilossian (violinist)


Information

TURNÉPERIOD: HT 2024
ÅLDER: 16-18 år
PUBLIK: 90 elever (exkl. pedagoger)
LÄNGD: 70 min
FST/DAG: 2
SPELYTA: 7,5 meter bredd x 6 meter djup
TAKHÖJD: 3 meter
ELKRAV: 1 x 16A
MÖRKLÄGGNING: Ja
BYGG- OCH RIVTID: 3 h/ 1,5 h
BÄRHJÄLP: 2 personer
ANTAL TURNERANDE TEKNIKER: 1 person
LOGEBEHOV KVINNOR: 2 st
LOBEBEHOV MÄN: 1 st
ÖVRIG TEKNISK INFO: Ensemblen kommer med full rigg. 

Kostnad

Pris för en föreställning: 16 000 kr
Andra föreställningen samma dag och plats: 9 500 kr

Traktamente à 475 kr per person och dag tillkommer för fyra personer.

Riksteatern Kalmar län står för boende- och resekostnad för bokningar i Kalmar län när bokningen görs via scenkonstkonsulenten.

Frågor och bokning - Kalmar län

Scenkonstkonsulent Barn och unga
Anna Flensburg
070-635 77 38
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.